top of page

דרכי התמודדות עם טראומה מינית// ליאל פנטליס

רכי התמודדות עם טראומה מינית

 

טראומה מינית היא אירוע מפחיד ומעורר אימה שכל אדם מפחד לחוות. הרבה מדברים על האירועים עצמם, אך פחות על דרכי ההתמודדות איתם. יצאתי לחקור מהן דרכי ההתמודדות עם טראומה מינית, הקשר שלה עם הומור, והאם ניתן להירפא מהטראומה או שהיא לנצח תישאר?

 הרוב מדברים על האירועים עצמם ופחות על דרכי ההתמודדות. בשלב הראשון הנפגע נחשף לקמפיינים דרך התקשורת אך גם דרך התרבות, כמו מוזיקה ואומנות הנוגעים בנושאים אלה. אך מנקודה זו ועד לריפוי, הדרך ארוכה. כפי שמספרת לנו הפסיכולוגית נועה גייגר פריד- מטפלת בטראומה מינית, רוב האנשים נפגעים בילדותם. מאיה לי לוי- אושיית רשת בעלת עמוד אינסטגרם עם עשרות אלפי עוקבים, מספרת על מקרה של ילדה בכיתה ה', אשר עברה אונס בדרך לביתה מבית הספר. לצידה של מאיה לי, כך גם הסטנדאפיסטית, דורון רהב, אשר גם הותקפה מינית בילדותה, מביאה את סיפורה למרכז הבמה. דורון כמו מאיה לי, מעבירה את הסיפור דרך הומור ושתיהן מדגישות כי ההתמודדות עם טראומה כזו בעזרת הומור, עזר להן מאוד להתמודד עם הטראומה.

חווית הפגיעה היא טראומתית מאוד, והזמן של הנפגעים לעבד את הנתונים ולהחליט לשתף אותו, הוא ארוך. נועה גייגר מספרת כי בטיפול היא צריכה קודם כל ליצור אמון עם המטופל.ת. "הרבה פעמים הם אומרים לי, יש לי דברים לספר אבל אני עוד לא אספר אותם". נועה מקפידה על כך שסביבת העבודה עם המטופלים תהיה שקטה, פרטית, ונטולת הפרעות, אם זה מהוצאת המכשירים הסלולריים, בלי מסכים וכאשר הדלת נפתחת ונסגרת אין רעשים מבחוץ. נועה מספרת כי לעיתים המטופלים "סתם מדברים איתה על החיים", על מנת לבחון מי היא וכיצד היא מגיבה למקרים. כך לאט, לאט נבנה אמון והמטופלים מתחילים לספר את סיפור הפגיעה. כלומר, ניתן להבין כי הרבה מן המותקפים והמותקפות מינית חוששים לפתוח את סיפורם בפני אנשים.

נועה מסבירה כי לדעתה ההתמודדות עם הומור היא בסדר כל עוד זה מה שעושה טוב לבן אדם, ומספרת כי בטיפולים היא מרגישה הרבה ציניות מצד המטופלים, ושהיא מעדיפה לשים את הציניות וההומור בצד במהלך הטיפול, כיוון שהציניות מכסה על הכאב, כך היא אומרת גם על הומור, "הומור זה טוב, אבל בתוך החדר טיפולים בסופו של דבר אנחנו רוצים לשבת ולהיפגש עם הכאבים, המחשבות והתחושות הלא פשוטות ולכן אני מציעה למטופלים שלי במהלך הטיפול לשים את ההומור בצד ולהיות בתוך הקושי והכאב".

הדרך בהתמודדות ארוכה ומייסרת. נוסיף על כך שאין "אור בקצה המנהרה" מכיוון שגם אחרי שעוברים מסע ארוך של החלמה וטיפול, אי אפשר להתרפא מהטראומה." זה משהו שאי אפשר לרפא אותו, אי אפשר למחוק אותו, הוא נהיה חלק ממי שאתה", מסבירה נועה.

 

אמנם כל אחת מחזיקה בדעה משלה בדרכי ההתמודדות אך אצל שלושתן היה מסר אחיד- זו לא אשמתו.ה של אף אחד.ת שהוא או היא, הוטרדו או הותקפו מינית, ושהדרך הטובה ביותר להתמודד עם התופעה ועם הטראומה, היא לדבר ולהתלונן על כך במקומות הנכונים. מאיה לי מספרת על כך שהרבה אנשים שפנו אליה ושיתפו אותה בסיפור שלהם.ן, גם אם באנונימיות, וסיפרו לה על כך שתחושת הפריקה עזרה להם להתמודד עם המעמסה הנפשית.

ניכר שיש מקום להכל. כל דרכי ההתמודדות הן טובות, יש התמודדויות פורמאליות כמו טיפול פסיכולוגי או טיפול תרופתי, ויש נן , התמודדויות בלתי פורמאליות כמו, שירים, הצגות, או סרטונים. לפעמים הפורמאלי והבלתי פורמאלי, אינם מתחברים אחד עם השני וישנן פעמים בהן הם הולכים יד ביד יחד. לסיכום הדברים, פגיעה מינית היא צלקת שנשארת לכל החיים.

טור דעה

אין מקום בטוח:

 

הולכת ברחוב, חושך, מפחיד. מי יבוא מאחוריי? מי יגיע מלפניי? מי יפתיע מהצד? הסכנה נמצאת, הפחד מרתיע. אולי הלילה לא אצא? אצטרך לחזור לבד. מוטב שאשר בבית, כן, בבית אני בטוחה. או שגם בבית לא? הרי שלשום פורסם על פריצה לבית, לקחו קצת כסף, דברים יקרי ערך, וגם את הבתולין של ילדה בת 10.

לפני שבוע פרסמו בחדשות על הבן דוד שהחליט לאנוס את הקרובה שלו. אז אם בין כה וכה אני בסכנה תמידית, אולי בכל זאת אצא? ומה אלבש? אם אלבש מכנס קצר יגידו שאני זולה, אם אלבש חולצה עם מחשוף יגידו שביקשתי את זה.... אבל בעצם, אנסו בנות גם במיטה שלהן בזמן שהיו עם פיג'מה. אז מה זה משנה מה אלבש, מתי אהיה בחוץ, האם אהיה לבד או האם אלך ברגל, אם בסוף אני אהיה אשמה? ואם האשמה לא על אלו שהותקפו, למה זו התחושה שמלווה אותן לשארית חייהן?

אמר השופט ציון קאפח – "קשה להתעלם מהעובדה שהמתלוננת, בת התשע היא בעלת אופי מתירני." ילדה בת תשע, בעלת אופי מתירני. רגע, אם אומרים שהילדה בת התשע היא בעלת אופי מתירני, האם האודם האדום ששמתי נראה זנותי? האם המכנס הקצר שלבשתי חושף לי את הישבן? האם ללכת ברחוב אחרי השקיעה לבד משדר מתירנות מינית? אם בין כה וכה הנתקפת נאשמת, אז אולי זה לא באמת משנה? הרי בת תשע בעלת אופי מתירני, ומי לא מכיר את האופי המתירני של בנות התשע.

וגם, הסטטיסטיקה היא אחת מאחת, אז הסכנה כנראה מתישהו תגיע. האם היא תגיע דרך צפירה לילדה של נהג משאית כשהיא יושבת בתחנת האוטובוס בלילה? נגיעה לנערה בטוסיק במועדון? חטיפת אישה על ידי נהג מונית שאונס אותה באמצע היער ואם זה לא מספיק, גם לרצוח אותה בסוף המעשה? אולי היא תגיע דרך פריצה לבית על ידי מישהו שיאנוס ילדה בזמן שהיא ישנה במיטה שלה בתוך הפיג'מה שלה? או אולי מישהו שישים סם אונס במשקה שלי בבר? אחת מתוך אחת נפגעת, זו הסטטיסטיקה. מי שעומדת מאחוריי, מלפניי, או מצדדיי, כנראה כבר הותקפה. אחת שתיים שלוש...

הייתי רוצה לפרק אותם במכות שישאירו להם צלקות, שהפנים שלהם יראו כמו הנפש של הקורבנות. מצולקות, מדממות, כואבות. צלקות tar ישארו שם לתמיד, כמו הצלקות הנפשיות שאותם בני זונות השאירו על הבנות. הלוואי שהתופעה הזו תמגר, שיהיה לה סוף. אבל למה שתיגמר? ההתמודדות היא טיפה בים, היא קטנה ומצומצמת. אין לנו את כל הכלים להתמודד. לחלק יש, אבל זה לא מספיק. אם רק היו נותנים לנו קצת כלים... קרב מגע, שיעור אגרוף, סימולציה, הכל אולי היה נראה אחרת. הלוואי שהאור שבקצה המנהרה יגיע. אני מקווה שהוא יגיע. רק שלא יהיה בי פחד, שלא אקפא, שאדע להגיב ואצליח לתפקד גם בשעת הסכנה.

 

 

כתיבה, עריכה וצילום- ליאל פנטליס.

bottom of page